Ciments Molins vol incrementar l’ús de l’energia alternativa

Imprimeix

L’empresa de Sant Vicenç dels Horts espera la resolució definitiva de la Generalitat per augmentar fins a 20.000 tones la utilització de pneumàtics fora d’ús

Ciments Molins Industrial encara està a l’espera de la resolució definitiva de la Generalitat de Catalunya sobre la seva sol·licitud per ampliar la crema de materials, principalment PFU (pneumàtics fora d’ús). Les al·legacions de partits polítics, entitats, ciutadans de la comarca i dels municipis propers a l’empresa cimentera –Sant Vicenç dels Horts i Pallejà-, la petició dels consistoris de demanar una pròrroga fins a no poder disposar de la documentació i tenir la verificació que el canvi no generarà efectes notoris en relació a les emissions ha retardat encara més la resolució de l’administració catalana.

Cal recordar que els consistoris baixllobregatins van sol·licitar un informe-resum d'avaluació de les emissions atmosfèriques reals generades per la planta des del 2010 i fins a l'actualitat, per tal de valorar el compliment dels límits d'emissió marcats en l'autorització ambiental i la seva evolució i que informi l'Ajuntament sobre l'existència d'informes, estudis o modelitzacions que avaluïn si l'increment de les tones autoritzades de PFU triturats fins a un màxim de 20.000 tones (5.000 tones actualment) tindrà algun efecte significatiu sobre les emissions atmosfèriques de la planta.

cimenrs 2

Des de l’empresa cimentera ubicada a Sant Vicenç dels Horts confia que finalment la resolució de l’administració catalana sigui favorable. “Nosaltres ja tenim una autorització per consumir una qualitat de combustibles derivats dels residus. Només hem demanat un canvi del mix (coc de petroli, fustes, llots de depuradores, CDR -combustibles derivats de residus- i PFU) i no de la quantitat que utilitzem per fer el ciment que és actualment de 115.000 tones. Entenem que això és una bona pràctica que, a més, s’està estenent a tota Europa. De fet a Holanda, l’energia procedent de residus és el 86%, mentre que a Alemanya és del 68%”, explica Manel Guillem, director de la fàbrica Cimens Molins Industrial.

De l’1,5 al 39%

Segons dades de la companya, aquesta passarà de l’1,5% d’utilització de combustibles alternatius el 2011 al 39% previst per aquest any amb la crema de pneumàtics. “L’empresa compleix la legalitat vigent en matèria de valorització de residus i esperem que ens ampliïn el volum de tones de PFU, ja que som una empresa seriosa i històricament complim amb totes les normatives”, destaca Guillem. El cap de la fàbrica també vol deixar clar que “tothom té dret a al·legar” en referència als ajuntaments i entitats ecologistes i afegeix que “l’alarma social que s’ha creat és sense cap motiu. Penso que hi ha molt desconeixement. No estem inventant res. Nosaltres el que estem fent és el que ja fan en altres països de la Unió Europea o Espanya. No hi ha cap diferència significativa entre utilitzar combustibles fòssils i combustibles derivats dels residus.”

ciments 3

Manel Guillem també vol deixar molt clar que el fet d’utilitzar combustibles derivats de residus “té avantatges mediambientals independentment de les socials, que és donar sortida aquest tipus de residus. Els pneumàtics, en concret, produeixen la mateixa potència calorífica i redueix l’emissió de C02 en les fàbriques de ciment. De fet equivaldria a estalviar-nos el combustible de 18.000 cotxes funcionant tot l’any. En definitiva, contribuïm a la lluita contra el canvi climàtic.”

ciments 5

A més, les mesures de seguretat són molt importants per evitar qualsevol efecte nociu al medi ambient de la zona.“Hi ha controls en l’operació de fabricació del ciment i sistemes de vigilància amb inspeccions, controls de qualitat, estudis i mesures puntuals periòdiques. Fins i tot la Generalitat està connectada amb nosaltres per vigilar les emissions. Tot això fa que el grau de seguretat sigui molt alta.”

ciments 4

Interès econòmic

Des de Ciments Molins Industrial no s’amaga que el fet de canviar de mix, apostant clarament pel PFU, té també un interès econòmic. Actualment el coc del petroli és molt més car que cremar pneumàtics. “Això ens permetria abaratir els costos de fabricació i ser molt més competitius en el mercat nacional i internacional. Gràcies al fet que cada vegada més utilitzem els residus com a font d’energia l’estalvi és més gran (l’any passat va ser 1,2 milions d’euros)”, diu Guillem. Des de la direcció de l’empresa es considera que Cimens Molins Industrial és la fàbrica més eficient d’Europa, ja que es fa més tones de ciment amb menys consum energètic.

 
 

Redacció / Fotos: LPdB