CiU ‘dispara’ contra el Govern Colau per no impulsar el taxi elèctric

Imprimeix

El grup metropolità convergent, encapçalat pel seu portaveu Isidre Sierra, alerta que els continus menyspreus a Nissan de la Presidenta de l’IMET i regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, pot afectar els llocs de treball de la fàbrica de la marca japonesa a la capital catalana.

Segons el portaveu del Grup Metropolità de CiU, Isidre Sierra, el Govern metropolità que encapçala Ada Colau està posant pals a les rodes a l’impuls del taxi elèctric a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Sierra ha alertat que els continus menyspreus a Nissan de la Presidenta de l’IMET (Institut Metropolità del Taxi) i regidora de Mobilitat de Barcelona, Mercedes Vidal, pot afectar els llocs de treball de la fàbrica de la marca japonesa a la capital catalana.

Per al Govern de Xavier Trias, tant en l’escala barcelonina com a nivell metropolità, el vehicle elèctric formava part de l’estratègia de Barcelona per a millorar la qualitat de vida de les persones. En aquesta línia, Barcelona i Nissan van iniciar una estreta col·laboració en el marc d’una estratègia de ciutat i d’àmbit metropolità per consolidar la capital catalana com a epicentre d’un nou model d’economia urbana basat en la innovació, la tecnologia i la sostenibilitat. Nissan va triar la seva fàbrica a Barcelona com a centre mundial de producció de l’e-NV200, una furgoneta elèctrica i l’aposta de l’empresa japonesa com a taxi elèctric de ciutat, per les seves característiques i prestacions.

Durant el mandat passat, tant des de l’IMET com des del conjunt de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) que va presidir Xavier Trias, es va fer un gran esforç per tal d’encoratjar el sector del taxi en la compra de vehicles de baixes emissions, especialment en aquells d’emissions 0, com és el cas dels vehicles elèctrics.

52be1e69 0f13 420e be68 3580c3937b81

Reunions estèrils

El Grup Metropolità de CiU ha explicat que en les moltes reunions realitzades amb taxistes els darrers anys, un dels dubtes que es plantejava amb recurrència era el problema que podria representar una possible avaria de llarga durada del vehicle, i la possibilitat de perdre jornades de treball per part dels taxistes. Per tal de vèncer aquesta recança, l’IMET es va demanar a les empreses que comercialitzen taxis elèctric a Barcelona (Nissan, i la xinesa BYD) que, a càrrec seu, oferissin un vehicle de substitució en els casos d’avaria de llarga durada. Segons ha explicat Isidre Sierra, “ens consta que Nissan vol oferir als taxistes que han adquirit un vehicle elèctric la possibilitat de tenir un taxi de cortesia en cas d’immobilització del vehicle en taller”. Un vehicle que també es podria utilitzar, com ja es va fer ara fa dos anys, per fer proves i demostracions en ús real del vehicle entre els taxistes, i ajudar a difondre els avantatges del taxi elèctric per a la ciutat. La proposta pactada en el seu moment entre l’IMET, Nissan i el col·lectiu de taxistes plantejava la creació d’una llicència “provisional” número “20.000” per exemple, per al vehicle de cortesia. En cas d’avaria, només s’hauria de comunicar que durant x dies es deixava de treballar amb la llicència del vehicle avariat per treballar amb aquesta “20.000”.

Debat al plenari

Segons informa el grup de CiU, l’empresa japonesa disposa ja d’un cotxe preparat, amb l’homologació pertinent, però no aconsegueix l’autorització per part del IMET. “Amb aquesta manca de diligència, l’IMET està incomplint amb el compromís adquirit amb els taxistes que han comprat un vehicle de molt baixes emissions”, ha indicat Isidre Sierra. És per aquest motiu que el portaveu de CiU a l’AMB portarà aquesta polèmica al debat del plenari de l’Àrea Metropolitana que es celebra avui dimarts, i preguntarà al Govern Per quin motiu no es compleix el compromís adquirit amb els professionals del sector?”, i “Per què no poden tenir vehicles de proves o cortesia per assegurar el seu treball en moments d’avaria, revisió o accident?”

Suspensió de l’homologació de l’eNV200

La furgoneta eNV200 va ser el primer vehicle elèctric homologat a l’AMB, l’any 2014. En el seu moment l’Alcalde Xavier Trias, i el Vicepresident de Transport i Mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, el van presentar al Saló de l’Automòbil de Frankfurt com el “model Barcelona” de vehicle elèctric. Es fabrica a la factoria de Nissan Motor Ibèrica a la Zona Franca, i es preveia que fos el cotxe elèctric de referència com a taxi per a la resta de ciutats del món. Ara, l’IMET ha acordat suspendre l’homologació d’aquesta furgoneta per no complir criteris d’accessibilitat, en una decisió que, a parer d’Isidre Sierra, “és una mala noticia per al sector del taxi, per a Nissan i pels 36 municipis de l’Àrea Metropolitana.”

En opinió del grup metropolità de CiU, tot i reconèixer que el vehicle és més alt que la resta de cotxes ara al mercat, a causa de la disposició de les bateries just a la base de la carrosseria, la suspensió ha estat una mesura massa dràstica. A parer de Sierra, l’IMET podia haver optat pel que ha fet la ciutat de Madrid, que ha donat un any de termini a Nissan per ajustar una solució amb un nou esglaó per accedir al taxi, solució que la companyia assegura que està a punt de completar.

Per contra, l’IMET ha evitat en tot moment interessar-se pel tipus de solució que es podia impulsar i els seus terminis, i ha enviat, per mitjà d’una carta, la comunicació exposant que l’autorització del vehicle quedava en suspens. Els darrers mesos, a CiU li consta que l’empresa Nissan està intentant contactar amb la responsable de l’IMET, Mercedes Vidal, però que de moment els està negant qualsevol trobada.

“Ens sembla inacceptable que la regidora de Mobilitat i presidenta de l’IMET es negui a tenir una reunió amb Nissan. Això pot implicar a la llarga decisions des del Japó que condicionin i molt els llocs de treball de la factoria de la Zona Franca. A més, el missatge que s’envia des dels governs municipal i metropolità a un des principals fabricants del món és d’un menyspreu que de ben segur no pot portar res de bo de cara al futur”, ha conclòs el portaveu del Grup de CiU metropolità, Isidre Sierra.

Redacció / Foto: Arxiu