Llum verda al projecte de camí fluvial del riu Llobregat a Olesa

La Ponència ambiental n’emet un informe d’impacte favorable i no caldrà sotmetre’l al tràmit d’avaluació d’impacte ambiental ordinària.

La Ponència ambiental ha emès l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte bàsic del camí fluvial del riu Llobregat, al terme municipal d’Olesa de Montserrat responent que no s’ha de sotmetre a avaluació d’impacte ambiental ordinària. La iniciativa té el doble objectiu de millorar l’ecosistema de ribera i crear un itinerari natural per a l’ús públic d’aquest espai fluvial. El projecte, tramitat per l’ajuntament, ja disposarà de totes les garanties ambientals un cop s’hi incorporin un seguit de mesures correctores: 

  • Tenint en compte la complexitat de les obres de realització d’un pas sota el pont de la carretera C-55 i el tipus de maquinària que es preveu utilitzar, durant l’execució dels treballs caldrà minimitzar les pertorbacions sobre els sistemes naturals de l’entorn del curs fluvial, evitant l’ocupació de la llera del riu i la contaminació de les aigües. Un cop finalitzades les actuacions, caldrà restaurar els talussos generats i les àrees que s’hagin vist afectades.
  • Atès que l’àmbit d’actuació afecta el domini públic hidràulic i la zona de policia, caldrà obtenir l’autorització de l’Agència Catalana de l’Aigua per executar les obres.
  • Durant l’execució d’un tram que requereix importants moviments de terres i la modificació substancial de la morfologia natural dels terrenys caldrà adoptar mesures per evitar l’erosió del sòl i garantir el correcte tractament i restauració dels talussos generats. Es tracta de la construcció d’una rampa per salvar un desnivell entre camps agrícoles adjacents a la carretera C-55, on s’ubiquen les pilones que subjecten el telefèric Olesa de Montserrat - Esparreguera i el camí existent a la riba del riu.
  • En referència a la reconstrucció de l’antiga Palanca de la Colònia Sedó, caldrà que el nou pont pugui suportar els efectes de les inundacions esperables sense patir danys estructurals greus, conforme als  criteris de control de la implantació de nous elements vulnerables, compatibles amb la gestió del risc d’inundacions. 
  • En les tasques d’eliminació de les espècies vegetals invasores, caldrà prioritzar mètodes mecànics i evitar, en la mesura del possible, la utilització de compostos químics com els glifosats, que produeixen efectes adversos per al medi i per a les persones.
  • Durant les actuacions de desbrossada i els moviments de terres per a l’obertura del camí, en cap cas es podrà molestar o foragitar la fauna present a la zona, ni realitzar cap altra acció que l’afecti.
  • Caldrà respectar els indrets on es refugien i nidifiquen diverses espècies d’aus protegides i adequar el calendari i les condicions dels treballs per garantir-ne la conservació, realitzant les actuacions fora del període comprès entre el 15 de març i el 30 de juliol, moment en què la major part dels ocells ja han abandonat el niu.
  • Tenint en compte la presència de la llúdriga, s’estableix com a prescripció que caldrà, entre d’altres condicions, garantir el manteniment del cabal ecològic del riu, les condicions fisicoquímiques de l’aigua i la naturalitat dels boscos de ribera. També s’hauran d’avaluar les repercussions i l’ordenació de les activitats i usos recreatius a la zona fluvial en els trams rellevants per a l’espècie. El document inclou la promoció de la correcció de dos punts negres d’atropellament de llúdriga, a les carreteres C-55 i BV-1201. S’estudiarà l’establiment de passos de fauna en diferents punts.
  • Es recomana situar l’espai d’aparcament proposat a l’entorn de la resclosa de Can Sedó al límit del polígon industrial Can Vinyals, fora de la zona inundable i dels hàbitats d’interès comunitari existents.
  • El projecte haurà de contemplar actuacions per limitar l’accés i circulació de vehicles motoritzats a la zona de l’Areny del Molí.
  • L’augment de la freqüentació de l’espai, amb presència de vianants i ciclistes en la fase d’explotació del camí, suposaran un increment de les pertorbacions i els sorolls. Per això caldrà preveure actuacions destinades a informar els usuaris per garantir el màxim respecte pels valors naturals que acull la plana fluvial del riu Llobregat i els camins d’accés al riu.
  • Tenint en compte que el projecte deixa tres trams en situació provisional, pendent de l’arranjament definitiu, en la posterior planificació d’aquests àmbits l’ajuntament haurà de vetllar perquè es reservin els espais de pas necessaris per garantir la continuïtat del recorregut del camí fluvial.

 

Redacció / Foto: Arxiu

 

Un petit mitjà amb grans audiéncies...

Reportatges

El càlcul del salari de referència, com en les edicions anteriors, s'ha efectuat per a tres àmbits territorials

El salari de referència metropolità és de 1.516 euros mensuals

Les despeses relacionades amb l'habitatge (lloguer o hipoteca i factures) s'enduen el 45% del pressupost de necessitats bàsiques, mentre que el 43%…
167

Fotonotícies

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix