Brillant estrena en cotxes de Laia Sanz en el Dakar 2022

Imprimeix

La santfeliuenca Mercè Martí i el molinenc Xavi Foj van quedar fora de la competició de prototips lleugers per problemes mecànics, mentre que en camions el santjustenc Jordi Celma va ser vint-i-novè a la categoria de Clàssic i el santfeliuenc Jordi Juvanteny va entrar en el Top 20 de la general

Punt final a l’edició 2022 del Dakar. Ahir va acabar la competició que s’ha dividit en catorze dies (un de descans). Els nostres representats comarcals van tenir sort diversa al llarg de la prova celebrada a Aràbia Saudita. Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat van tenir representants a la prova de motor més famosa. 

Cotxes

Laia Sanz (Mini X-Raid) va finalitzar en vint-i-tresena posició de la general en la seva primera participació en la modalitat de cotxes, després d'onze presències consecutives en la categoria de motos, i malgrat això ha assegurat que poden -al costat del seu copilot l'italià Maurizio Gerini- “fer-ho millor” per a la propera edició. A la classe 4x4 benzina i dièsel van acabar en tretzè lloc. Va ser la primera dona i la millor debutant en aquesta edició.

final laia 1

“Estic molt feliç per haver acabat el Dakar. L'objectiu era acabar, aprendre molt i hem aconseguit les dues coses, a més el resultat és fins i tot millor del que esperàvem, així que no podem estar més que contents. Estic agraïda a Maurizio (Gerini), que ho ha fet molt bé. Crec que hem format un bon equip. Sofrim una mica la primera setmana en haver de sortir molt retardats cada dia, però sense això, crec que podríem estar més endavant. Sabem que ho podem fer molt millor, encara que amb el canvi de normativa, hi ha molta diferència de prestacions amb els T1+”, ha comentat.

final laia 2

final laia 3

“És brutal haver acabat dotze Dakar seguits perquè sempre és difícil arribar a la meta, i amb cotxe les possibilitats que passin coses són majors perquè la mecànica és més complexa i tot es complica més, encara que és veritat que amb moto és fàcil caure. Estem molt satisfets perquè hem sabut gestionar la carrera i hem tingut un cotxe, el Mini, que és molt robust i ha anat molt bé. Crec que he corregut com ho feia amb la moto, sent conscient del propi nivell i sense passar-me dels límits... encara que a vegades pot anar malament igualment, perquè en tants quilòmetres és fàcil que succeeixin coses. Per a mi, la clau és conèixer-se a un mateix, saber on es pot córrer i on no. Al final, és una carrera llarga i s'ha de ser conscient d'això”, diu amb la solvència que li confereix ser una “Legend” del Dakar.

Prototips lleugers

En aquesta modalitat, els dos representats baixllobregatins no van poder acabar el ral·li (competició). El primer a abandonar va ser el molinenc Xavi Foj (Foj Motorsport), que feia parella amb Nacho Santamaria, van tornar a casa aviat després de disputar-se la tercera etapa, per problemes de motor.

final foj 1

final ofj 2

“El nostre Dakar es va acabar abans de l'esperat, desgraciadament. Teníem un prototip lleuger T3 que s'havia fet amb moltes ganes, molt bona enginyeria, molt bon material, però no vam poder fer test abans de venir aquí i aquesta carrera va començar exigent i amb molta participació. Les petites coses dels primers dies ens van retardar, ens van posar darrere i ens va tocar rodar de nit. Les sensacions del cotxe quan l'hem tingut en pista han estat bones i les possibilitats són tremendes”, comenta Foj. “L'objectiu és anar ajustant tots els petits detalls que falten per a tornar al Dakar amb garanties. Ara el que toca és processar tota la informació recollida aquests dies, analitzar les correccions a realitzar i en fer-ho tindrem un magnífic cotxe amb moltes possibilitats per a aquesta categoria i fer tota mena de ral·lis”, conclou.

La santfeliuenca Mercè Martí i l’andorrana Margot Llobera (FN Speed), debutants en el Dakar i amb un equip cent per cent català i femení, van quedar fora de la competició a dues jornades per al final. Un accident va afectar el Xassís del seu cotxe i per un tema de seguretat l'organització va decidir que no podien computar les darreres dues jornades. De totes maneres van acabar el ral·li (33è).

final merce 2

final merce 1

“Hem estat tot el Dakar pràcticament sense errades i sense problemes, però un accident ens va obligar a deixar la competició”, explica Martí. “El projecte segueix, perquè no hi ha fracàs, si no ho intentes. El missatge ha estat molt potent, que era tenir un equip íntegrament femení al Dakar i ho hem aconseguit. Les noies han estat a l’altura, sobretot les mecàniques”, ha afegit.

Camions

D’altra banda, Jordi Juvanteny, que formava equip amb Jordi Ballbé i Fina Roman (KH7 Epsilon Team) van entrar en el Top 20. El MAN de tres eixos del santfeliuenc va dur una trajectòria ascendent i va acabar en el vintè lloc de la classificació final de camions Tot i que no hi havia classificació oficial, han tornat a ser els millors en el 6x6 i el primer equip espanyol.

final juvanteny 1

“Estem contents amb el nostre Dakar. Podria haver estat millor, però crec que hem fet el que havíem de fer. Tots els camions que estan per davant de nosaltres són molt millors que el nostre. En Producció només tenim un, que és un camió com el nostre, amb la mateixa carrosseria i motor, però és un 4x4 que pesa 2.000 kg menys, per la qual cosa ja és lògic que ens hagi superat”, diu Juvanteny que, amb aquesta, tanca la seva 30a participació en la prova del motor més dura del món. I afegeix que “ens va costar agafar el ritme en la primera meitat de carrera. Ens va fer molt de mal que el primer dia paréssim a ajudar a Albert Llovera, perquè això ens va obligar a sortir molt retardats en les primeres etapes. No és una excusa, però és la realitat. No obstant això, ho hem arreglat realitzant una gran segona setmana. Hem trobat a faltar etapes més dures i llargues, perquè aquí és on aconseguim destacar més, ja que tenim més experiència, però estem satisfets.”

final juvanteny 2

Enguany, el KH-7 Epsilon Team sofria un dur revés just abans de partir cap a Aràbia Saudita. El copilot titular, José Luis Criado, havia donat positiu per Covid i calia substituir-li d'urgència. L'equip va cridar a Fina Román, que no s'ho va pensar dues vegades

D’altra banda, el triumvirat Jordi Celma, veí de Sant Just Desvern, Xavi Ribas i Jorge Toral (Pedrega Team) van finalitzar en vint-i-novena posició a la classificació general en la categoria de Clàssic. El seu camió va anar de més a menys al ral·li.

final celma 1

final celma 2

“No hem pogut fer un Top-3, però estem contents d’haver acabat el ral·li. Hem patit problemes i el recorregut ha estat dur, però hem agafat molta experiència per futures participacions, ja que a diferència dels darrers Dakar, on he estat d’assistència, enguany competia com a pilot”, ha explicat. El proper any m'agradaria anar amb el camió que em vaig comprar per guanyar experiència en assistència i preparar-nos per al meu primer Dakar en la categoria absoluta de camions en 2024”, ha sentenciat.

Redacció / Fotos: Mediagé Comunicación-Merce Martí-Pedrega Team