Catalan English Spanish

Patxot: “Hi ha poques carreteres a la comarca pel volum de cotxes”

El cap de l’Àrea Regional de Trànsit de la Metropolitana Sud de Mossos d’Esquadra ens parla del traspàs de les competències que enguany se celebra els vint anys

Els Mossos d’Esquadra estan celebrant els vint anys del traspàs de les competències del trànsit. El que llavors era responsabilitat de la Guàrdia Civil va passar a ser de la policia autonòmica catalana. Des de les hores han passat dues dècades d’intens treball. La Premsa del Baix ha tingut l’oportunitat de parlar amb Marc Patxot, el cap de l'Àrea Regional de Trànsit de Metropolitana Sud. Patxot ens ha apropat la tasca que està realitzant el cos policial a les carreteres de la nostra comarca de la qual ell és el màxim responsable.

20180504 140943

Enguany se celebra vint anys de treball en el trànsit comarcal. Quina és la seva valoració?

“La valoració és bona, perquè el cos policial ha aconseguit un nivell molt bo de coneixements i de tècnica i metodologies de treball en una àrea que va començar de zero sense cap tipus d’experiència. A més, l’accidentalitat a Catalunya i a la nostra comarca ha disminuït de forma molt important, encara que estem lluny de l’objectiu zero. El cos dels Mossos d’Esquadra ha estat referent en algunes temàtiques concretes. Va ser els primers a instruir unes diligències per falsificació de document públic dirigit a transports de mercaderies (manipulació dels tacògrafs). Ha sigut pioner en establir de manera ordinària controls de drogues a la carretera, ja que fins al 2008 no es feien. A més, ha sigut també pioner en utilitzar els bancs de potències per controlar que els usuaris en motocicletes tinguessin el permís habilitat per la potència que té la moto. I ha aplicat tècniques per a la reconstrucció d’accidents que permet justificar que un accident és d’una manera concreta. Cimentar tota aquesta tasca des de zero ens ha permès agafar els hàbits tecnològics i la forma de treballar més de pressa així com adaptar-nos als canvis. Ens ha facilitat molt estar al mateix nivell que la Guàrdia Civil, que treballen fa més anys que nosaltres en trànsit. Cal seguir treballant”

20180119 130807

La transició pel canvi de les competències de trànsit de la Guàrdia Civil als Mossos d’Esquadra va ser complicada o tot el contrari?

“Els primers mesos van ser complicats però la joventut i les ganes de tots que vam participar en el desplegament de competències va permetre que es pogués fer d’una manera assumible. No vam tenir cap entrebanc tècnic, ja que van ser capaços de preparar-ho amb temps, establir metodologies i fer procediments. Jo que crec que hem aconseguit fer les coses més fàcils del que esperàvem La transició es va fer en tres anys, primer a Girona (1998), després a Lleida (1999), posteriorment a Barcelona i Tarragona (2000). Va ser una transició progressiva molt més curta que no pas la de seguretat ciutadana que va ser un procés més llarg”

Vostès han de compartir responsabilitats amb la Guàrdia Urbana, que es fa càrrec del trànsit urbà dels municipis on operen. Com és la col·laboració entre cossos policials?

“Hi ha una separació clara de responsabilitats, ja que les policies urbanes es fan càrrec del trànsit urbà i nosaltres del trànsit interurbà. Quan hi havia la Guàrdia Civil era el mateix model i, per tant, no ha significat cap canvi traumàtic. Quan vam començar a treballar vam anar signant els convenis de col·laboració i coordinació amb totes les policies locals. En aquell moment es van marcar els límits territorials per tenir una distribució de les càrregues de treball. D’altra banda, en el dia a dia fem coses conjuntes i quan hi ha un interès de ciutat”

20180504 141448

El Baix Llobregat és una de les comarques més importants del nostre país, amb una gran densitat de població i de volum de cotxes, amb entrada i sortida de Barcelona, i moltes vies de comunicació. Podem parlar d’una comarca complicada?

“Podem dir que és una comarca que té amb dues modalitats de trànsit: la de dilluns a divendres que té unes característiques concretes amb les hores punta d’entrada i sortida de Barcelona, amb grans retencions, amb molta mobilitat de motocicletes per a anar a treballar perquès és més ràpid i econòmic. Després tens els cap de setmana que hi ha la zona més d’oci i esbarjo, amb segones residències i zones de platja. En resum amb una mobilitat diferent. De fet, la quantitat de carreteres a la comarca és petita pel volum de cotxes que hi ha i, per tant, els incidents que es produeix és elevant.

20180119 132728

Podem parlar de zones més conflictives que d’altres?

Des del cos de Mossos d’Esquadra hem detectat 14 trams on hi ha més accidentalitat, dels quals 10 estan en el Baix Llobregat. Bàsicament són autovia de Castelldefels (C-31) en els darrers 10 quilòmetres, a la C-32, l’A-2, la nacional i la B-23. L’accidentalitat a l’A-2 de Sant Feliu a Barcelona és infinitament més gran que de Sant Andreu a Martorell perquè hi ha més concentració de vehicles i més volum de trànsit. I a més, aquestes vies són les que tenen l’accidentalitat més greu.

A més del control de trànsit, en el seu departament també se n’ocupa d’altres aspectes relacionats amb el trànsit…

Nosaltres tenim l’objectiu no només d’intentar que el trànsit sigui fluid sinó que realitzem altres tasques com controls preventius dirigits a les infraccions que generen més accidents de trànsit. La meitat de conductors que tenen ferits greus o morts tenen ingesta d’alcohol o ingesta de substàncies d’estupefaents al cos. A més veiem que la velocitat mitjana ha augmentat un 1%. També et trobes que les distraccions estan a l’ordre del dia (mòbils, GPS, navegadors), i et trobes que encara hi ha gent que no utilitzen el cinturó de seguretat. Intentem evitar aquestes infraccions.

DaryX8QWsAA e0b

Després hi ha una altra particularitat, que és l’accidentalitat de les motocicletes. Tenim un parc mòbil molt elevat, ja que són moltes motos les que entren i surten de Barcelona. De fet més del 60% de víctimes a la comarca són motoristes, i és un 20% dels accidents que tenim. La proporció que hi ha és de cada tres ferits amb moto hi ha un amb cotxe. Cal intentar reconduir les actituds i les conduccions dels que van en moto. A més, en els darrers 5-10 quilòmetres d’entrada a Barcelona es concentra pràcticament 8 de cada 10 accidents en tota la regió policial.

En els Mossos d’Esquadra hi ha un cos policial específic per a trànsit?

El model policial a Catalunya és un model integral. És una policia que pugui fer de tot. Després es preparen policies per a modalitats diferents (trànsit, ordre públic, investigació, etc). Per poder entrar en aquestes especialitats hi ha un procés d’oposició i un curs de formació. Trànsit crec que és la segona l’especialitat amb més hores de formació després de brigada mòbil. Això no vol dir que aquests mossos només fan trànsit, ja que qualsevol policia realitza dins del seu servei ordinari també realitza funcions de trànsit, sobretot, els logotipats (seguretat ciutadana), ja que estan en nuclis urbans i en vies secundàries, i quan detecten infraccions també les poden denunciar. Tanmateix, la gent que està en trànsit fan tasques més específiques perquè es necessiten més coneixements com són els controls de drogues, els controls de velocitat o de transports o l’educació per a mobilitat segura. Però si es necessiten per altres tasques també van a fer el servei.

Quantes persones hi ha destinades a trànsit a la regió?

Som un total de 168 persones, més els suport de la resta de mossos.

20180119 131913

Tenen alguna assignatura pendent que cal millorar en un futur?

Intentem canviar actituds i comportaments des del punt de vista de l’educació, ja que disposem de gent que es dedica a fer formació a persones que l’adaptem en funció del col·lectiu (nens, persones grans, ciclistes, conductors, motoristes, etc), La presència policial a la carretera fent controls adreçats i dirigits a intentar canviar infraccions. Per cada persona que surt negatiu a les proves d’alcoholèmia estem garantint que una altra persona o persones circulen amb seguretat. Quan una persona dona positiu estic evitant un possible accident. Canviar actitud que pot generar una situació de risc. De fet, la finalitat de les sancions no és recaptatòria sinó té un objectiu de canvi d’actitud.

Segons les dades que es disposa, aquest 2018 està essent un any complicat per la gran sinistralitat d’accidents de trànsit…

Sí efectivament. Analitzem els accidents i mirem el que està passant. A la nostra regió hi ha hagut un augment de l’accidentalitat d’un 3% acumulat. Des que la crisi es va donar per finalitzada hem apreciat una pujada progressiva d’accidentalitat a diferència dels anys de crisi, que va baixar. Tot això és per l’augment de la mobilitat. Nosaltres anem acumulant un 3% anual, que no és molt. L’any passat vam tenir prop de 140 accidents greus amb 17 morts, i en canvi el 2016 vam tenir 238 accidents greus amb 11 morts. Aquest 2018, ens passa que l’accidentalitat ens han tornat a augmentar, també provocat per una meteorologia complica amb més episodis de pluja i neu. De fet, el que portem d’any hi ha hagut 12 accidents mortals. La proporció no és la coherent i cal mirar fer alguna cosa. Si mires les causes dels accidents no hi ha una raó concreta que puguis definir, ja que hi ha diferents tipologies i és difícil incidir. Nosaltres tenim una mitjana de 200 accidents mensuals

Catalunya en dades (20 anys)

  • · S’ha intervingut en gairebé  400.000 accidents dels quals 5.511 accidents han estat mortals en vies interurbanes.
  • · S’han realitzat més de 6.000.000 de proves d’alcoholèmia de les quals han donat positiu més de 320.000. D’aquests positius van ser penals 5.051 infractors. Quant  a  drogues, no es comencen a realitzar fins el 2008. Des d’aleshores s’han realitzat més de 50.000 lectures donant positiu més de 35.000.
  • · S’han controlat més de 66.000.000 vehicles en el marc de controls de velocitat.
  • · Quant a transports de mercaderies, s’han controlat a 1.223.000 camions.
  • · S’han realitzat unes 19.000 sessions en Educació Mobilitat Segura i s’ha arribat a uns 490.000 destinataris
  • · A nivell intern, en la formació en conducció segura i eficient, s’han fet 3644 sessions i s’han format gairebé 10.500 companys i companyes.
20180119 131218

Respecte a Esdeveniments  esportius que han requerit el servei de l’especialitat han estat:  més de 16.498  esdeveniments (curses ciclistes, atlètiques, rallis, acompanyaments ...)

DbIqLWJXcAAWmZ2

De les proves de  reconegut prestigi esportiu, en aquests 20 anys han intervingut:

-          Ral·li Catalunya: en 21 edicions.

-          Volta a Catalunya: també en 21 edicions

-          Volta a Espanya:  hem participat en 14 edicions

-          Tour de França: en 5 edicions.

-          Setmana Catalana:  en 8 edicions

-          Volta Avenir: en 3 edicions

 

Redacció / Fotos: LPdB-Mossos d’Esquadra

 
40ª CURSA A SANT RAMON
LA PLATJA ara més a prop!

Reportatges

S’han instal·lat un mínim de tres noves carcasses de radar (pont de la C32 al carrer Agricultura, Can Guardiola i avinguda Segle XXI direcció Gavà)

Més radars municipals de control de velocitat a Viladecans

ERC veu ànim recaptatori de l’equip de govern i proposa millorar la seguretat vial destinant una quantitat equivalent als ingressos per multes de…
3316

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2015 Mediabaix. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix