Catalan English Spanish

STOP a les emissions contaminants

03 Protégelo SL, una empresa de Sant Feliu de Llobregat, ha desenvolupat un catalitzador que redueix els gasos contaminants, estalvia combustible i permet més potencia en tots els motors que utilitzin hidrocarburs (gasoli A, B i ) i benzina

Les emissions contaminants a l’atmosfera s’ha convertit, actualment, en un dels grans problemes als municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. És per això que l’AMB ja està aplicant diverses mesures correctores per reduir aquestes emissions que afecten milers de persones del nostre entorn. Una de les primeres ha estat la restricció circulatòria dels vehicles més contaminants. Una mesura que no ha estat ben rebuda per una part dels residents a l’àrea metropolitana així com de diversos ajuntaments vallesans que formen part de l’AMB.

repor2 marc 1

Paral·lelament, una ‘start-up’, 03 Protégelo SL, sembla haver trobat la solució. Aquesta empresa, instal·lada en un garatge a Sant Feliu de Llobregat, ha aconseguit inventar un catalitzador que redueix les emissions contaminants, estalvia combustible i augmenta la potència del qualsevol cotxe (també es pot aplicar a qualsevol motor que utilitzi combustible). Tanmateix, el seu dispositiu no ha trobat acceptació entre l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB, i les grans empreses automobilístiques. La Premsa del Baix ha volgut conèixer i parlar amb els seus impulsors, Isidro Moreno (inventor) i José Manuel Núñez (director de màrqueting i comunicació), per saber una mica més sobre el seu innovador invent i per què troben tantes traves en la seva proposta tecnològica que permet la millora del medi ambient.

Com va sorgir aquesta idea?

I.M.: O3 Protégelo, neix des dels seus orígens com una empresa orientada i compromesa amb el medi ambient, la seva principal preocupació és millorar la qualitat de vida de les persones. Sóc una persona inquieta a la qual l’apassiona descobrir coses, sempre estic muntant i desmuntant qualsevol apparel. Això unit a la meva àmplia experiència en el sector automobilístic i la motivació per fer alguna cosa important en la vida, em van portar a la convicció que la solució a les emissions contaminants no està a la tecnologia emprada en els gasos resultants, sinó en el tractament dels hidrocarburs.

Quant temps ha invertit?

I.M: Han estat 8 anys de recerca i desenvolupament des de l'inici dels primers esbrinaments entorn del projecte, això ha conduït al que avui dia pot ser tota una revolució en la forma de tractar els hidrocarburs, i es pugui arribar a tenir el domini de la combustió. Tot això i uns dots de paciència i sentit de la responsabilitat, donen com a resultat un dispositiu que instal·lat en qualsevol motor de combustió (gasolina, dièsel, “en gas estem en període de proves”), és capaç per si mateix de reduir d'una forma directa les emissions de gasos contaminants emeses pels motors, per millorar la qualitat de vida i un aire més respirable.

I els resultats són…

I.M: Senzillament espectaculars, amb una reducció mitjana d'un 15-20% en NOx, un 40-50% en CO, i un 50-80% en residu sòlid (PPm). La reducció en la fuita dels residus sòlids (PPm), “opacitat en motors dièsel”, té en els motors de gasolina la seva equivalent reducció (50-100%) de HC (hidrocarburs no cremats).

Com funciona?

I.M: El dispositiu en si, és un cilindre d'alumini, que porta uns taps i uns connectors, i s'instal·la en el tub de l'impuls del combustible (s'intercala), preferentment abans del filtre del combustible; a l'interior del cilindre, va instal·lada una malla que és la que conté el reactiu. El combustible passa per l'interior del dispositiu, i en entrar en contacte amb el reactiu, realitza un procés de catalització que fa que el combustible quedi preparat per a una combustió més neta. Hi ha una creença estesa que els vehicles aprofiten tot el combustible, però això no és cert, només s'aconsegueix cremar entre un 75%-85% del mateix; la resta és expulsada en forma de gasos contaminants pels tubs de fuita. El dispositiu aconsegueix amb el procés de catalització, que el combustible quedi preparat per a un aprofitament d'un 95% de mitjana, la qual cosa dóna com a resultat una combustió molt més perfecta i neta, amb la consegüent reducció d'emissions contaminants. Al mateix temps i en cremar-se més combustible, el motor veu augmentada la seva potència. Mantenint una conducció moderada, el dispositiu aconsegueix reduir el consum de combustible entre un 7%-20% depenent del tipus de motor/vehicle. Amb aquesta reducció de consum, paral·lelament s'obté una reducció de CO2.

Instalacion Ricky Descargacontenedores

Hi ha altres beneficis?

I.M: Doncs sí. Hi ha una reducció de l'olor dels gasos de la fuita, així mateix i com a conseqüència de la important reducció del residu sòlid (sutge), es manté més net el filtre de partícules (FAP), el catalitzador i la vàlvula EGR dels motors. També obtenen un benefici directe els filtres, materials i components que intervenen en la combustió; oli, pistons, sistema d'injecció. També i com a conseqüència de la important disminució d'aquest residu sòlid, els vehicles que van equipats amb AdBlue, veuran reduït el seu consum, i faran menys regeneracions, amb el que s’allargarà la durabilitat del catalitzador en estar aquest menys obstruït.

A més de cotxes, té un altre tipus d'utilitat?

I.M: Qualsevol motor que utilitzi combustible (moto, cotxe, furgoneta, camió, autobús, autocars, autocaravanes, cap tractora, vaixells de pesca, embarcacions…) o bé en sectors industrials (maquinària agrícola, tractors-recol·lectores-sembradores, motocultors, obra pública (excavadores, retroexcavadores, bolquets, camions de càrrega, formigoneres), cremadors de gasoil, grups electrògens, forns de fleca…) pot ser receptor d'un dispositiu O3 Protégelo.

repor marc 3 repor2

Per ser un invent que afavoreix la millora en el medi ambient del nostre entorn, ha tingut poca volada en les institucions tan municipals com supramunicipals…

J.M.N: És senzill. Ells tenen una idea i nosaltres una altra. L’idea que tenim nosaltres és la mateixa que tenen disset ajuntaments de l’Àrea Metropolitana de Barcelona que s’han aplegat perquè estan en contra de les etiquetes identificatives per les restriccions circulatòries. No és que estiguin en contra del tot, però veuen que molts dels seus ciutadans estan afectats, ja que van a treballar a Barcelona. De la comarca del Baix Llobregat no hi ha cap. Aquest grup d’ajuntaments del Vallès sí que aprecien i veuen que el benefici és real. És una bona opció per a una ciutadania que voluntàriament pot contribuir a fer que la seva ciutat sigui més neta. Nosaltres tenim documentació per omplir un carro dels beneficis que oferim. No ens mantenim d’enganyar a la gent. Hem trucat a la porta de moltes institucions catalanes i espanyoles, però considerem que és perdre el temps. Contínuament hem de demostrar la viabilitat del producte, és molt cansat. Al final hem pensat que si no anem en el sentit que diuen ells és complicat o gairebé impossible.

L’AMB està decidida acabar amb la contaminació de l’àrea metropolitana. No acabo d’entendre el seu desinterès segons vosaltres…

Ens hem reunit amb directius de Mobilitat i Transport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), i de moment mantenen silenci. També hem estat a l’Ajuntament de Barcelona i a la Generalitat. Nosaltres pensem que el que pretenen és mantenir aquesta mesura d’imposició. Una mesura que no és voluntària i que comporta una sanció si no compleixes amb les noves mesures que han i volen implantar. L’AMB té un interès evident, vol que la gent agafi transport públic o la bicicleta, augmentant d’aquesta manera els seus clients. A més, estan decidits a eliminar els vehicles de certa antiguitat, però pensem que el parc automobilístic es renova constantment amb la compra de vehicles nous i, per tant, no cal. Nosaltres el que fem és solucionar els problemes d’aquests vehicles antics i, per tant, anem en contra del que ells pretenen. No només millorem els vells sinó també els nous. Respectem la seva postura, però no la compartim, i nosaltres hem de seguir el nostre camí. Bàsicament és qüestió de criteri.

Llavors qui hauria de ser l’encarregat de decidir qui pot circular i qui no?

I.M: Nosaltres pensem que és la ITV el que ha de determinar qui pot dur les etiquetes identificatives, perquè els ajuntaments o les institucions no entenen d’emissions contaminants, ja que són administració. Ells tenen uns aparells distribuïts a la ciutat que els marquen uns paràmetres i punt. Qui són per determinar si un vehicle contamina o no? Et poso un exemple. Tinc un cotxe de l’any 1988 i per iniciativa pròpia poso un catalitzador d’hidrocarburs al cotxe i els resultats de les emissions quan passes la ITV és el 10% del permès dintre de la seva fitxa tècnica. Per què no pot circular?. De fet hem anat a demanar la catalogació del nostre producte com a ecològic i no ens han donat res. Així doncs busquem un reconeixement, i creiem que ho podem trobar fora d’Espanya

I les empreses automobilístiques?

J.M.N: Hem tingut dos casos el que exigien primer de tot conèixer la nostra tecnologia. Nosaltres teníem obligatoriament que mostrar la nostra tecnologia. Però la nostra intenció era vendre’ el nostre producte al preu que correspongués demostrant, abans de tot, en un banc de proves els beneficis per després desenvolupar el producte. Però ells tenen el seu departament d’I+D que els costa un dineral i el que volen que aquest departament desenvolupin els seus sistemes anticontaminants. Penso que ells no estan interessats a comprar tecnologies externes. No hem arribat a fer proves aquestes marques perquè m’he negat a donar la meva tecnologia ni tan sols amb un document de confidencialitat. Per què? Ells tenen una potència que nosaltres no tenim, però sí molta paciència.

Ho heu patentat?

J.M.N: És igual tenir patent que no. No serveixen per res. Marxes a la Xina, per exemple, i ho copien tot. De totes maneres, nosaltres tenim dues patents: una de model d’utilitat i l’altre del tractament de l’hidrocarbur.

repor 2 marc 3

No tenen por que es treguin aquesta tecnologia?

J.M.N: No perquè el preu del producte és molt econòmic. Saben que dominem la tecnologia i no els entra el desig que la tecnologia sigui seva. Prefereixen comprar els nostres equips i que siguem nosaltres els que analitzem aquests cotxes i reduir les emissions. De totes maneres tot es pot copiar. Actualment estem treballant per a sacar la versió millorada.

I fora del país els han fet cas?

I.M: Actualment estem amb una empresa que importa uns vehicles molts determinats que arriben a Euro 5. Per tant per poder comercialitzar-los han d’arribar a Euro 6. Hem cedit els nostres dispositius en període de proves a Polònia i si nosaltres arribem a elevar a categoria Euro 6 portaran aquest dispositiu amb una homologació.

Així doncs, els de fora sí que estan interessats en el seu invent i els de casa no?

J.M.N: Efectivament. Actualment també tractem amb un hòlding d’Emirats Àrabs. Hi ha una part d’interès gran amb aquesta empresa que ens durà al seu país i als altres països. Tenim un acord en principi amb ells i d’aquí un parell de mesos podrem fer públic qui són. A més hi ha una qüestió de base. Emirats Àrabs vol ser líder amb el tema de ciutats netes, ja sigui per iniciativa pròpia o imposicions sense molestar a la població, cosa que en aquest país no és així. El talent a Espanya no es valora. De totes maneres ja hi ha ajuntaments que porten dispositius nostres així com empreses espanyoles i catalanes com TaxiLine, Barnataxi o Nacex, fins i tot el Port de Barcelona.

 

Suport d’ajuntaments

La perseverança de l’empresa santfeliuenca ja està donant fruits a nivell municipal. O3 Protégelo forma part del projecte AIR-e Net liderat pels ajuntaments de Mollet, Montornès i Granollers que té com a objectiu la millora de l’aire dels seus entorns donant suport als sistemes o invents que poden restar emissions contaminants. Un projecte que on també formen part altres catorze consistoris vallesans, així com el Consell Comarcal del Vallès Oriental i el mateix CSIC.

Neix una plataforma

Des que l’AMB va anunciar la restricció circulatòria dels vehicles més contaminants en episodis d’N02 va aparèixer una plataforma opositora que cada vegada està agafant més força. Actualment, la Plataforma d’Afectats per les Restriccions Circulatòries té uns 8.000 membres i està composta per un grup de ciutadans i ciutadanes afectats, que pertanyem tant a la ciutat de Barcelona, municipis de l'Àrea Metropolitana Barcelona i altres localitats inclosos dins del Àmbit40. “La població desconeix que hi ha aquesta plataforma, sense cap mitjà. No estan en contra de la reducció d’emissions i dels cotxes elèctrics, però estan en contra de les imposicions que afecten una població que no tenen els recursos necessaris per poder canviar el vehicle”, explica José Manuel Núñez.

Redacció / Fotos: O3 Protégelo SL

 

Reportatges

El Consorci de Turisme enceta la campanya "És Nadal al Baix Llobregat”

El web esnadal.cat és l’aparador de més de cinquanta activitats, fires i festes a la nostra comarca
541

Opinió

Mapa Baix Llobregat Castelldefels Begues Gavà Sant Climent de Llobregat Viladecans Sant Boi de Llobregat El Prat de Llobregat Cornellà de Llobregat Esplugues de Llobregat Sant Joan Despí Sant Just Desvern Santa Coloma de Cervelló Sant Felíu de Llobregat San Vicenç dels Horts Molins de Rei Torrelles de Llobregat Vallirana Cervelló La Palma de Cervelló Pallejà El Papiol Corbera de Llobregat Sant Andreu de la Barca Castellví de Rosanes Martorell Sant Esteve de Sesrovires Abrera Olesa de Montserrat Esparreguera Collbató
© 2015 Mediabaix. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix