La PIMEC creu poc profunda la segona fase de la Reforma Laboral

Imprimeix
Denuncia l’eliminació de l’aportació de FOGASA en els acomiadaments d’empreses de menys de 25 treballadors, sense consens amb els agents socials.


La PIME, entre elles la del Baix Llobregat i L’Hospitalet, valora positivament el Real Decreto-ley número 16/2013, de medidas para favorecer la contratación estable y mejorar la empleabilidad de los trabajadores, que ha aprovat el Govern i ha estat publicat al BOE, i que pretén posar en marxa un segon paquet de mesures per acabar de millorar aquells aspectes en què la Reforma Laboral no havia aprofundit.

Pel que fa al contracte a temps parcial, a l’Estat Espanyol la seva utilització ha estat sempre per sota de la mitjana europea. Això s’explica, entre altres motius, a causa de la manca d’elements de flexibilitat en la gestió del temps que presenta aquest tipus de contracte i per la penalització a afectes de cotització que pateix enfront del treball a temps complet. Per això “valorem positivament que el Govern hagi establert un nou règim d’hores complementàries, que permetrà més flexibilitat segons les necessitats de producció de l’empresa, i que hagi equiparat les cotitzacions per desocupació en el contracte temporal entre les jornades parcials i completes.”

Pel que fa al problema de la burocràcia administrativa, val a dir que el Govern té la intenció de simplificar i reduir a quatre els formularis de contractació, mitjançant la creació d’un portal virtual que ha de facilitar l’elaboració dels contractes i la seva elecció per a cada cas concret. Així mateix, el Govern pretén unificar en un sol text normatiu totes les bonificacions i incentius existents. Malgrat aquests canvis ens semblen positius, no són suficients per solucionar el problema de la dualitat en el mercat de treball, ja que hi continua havent diferències en la protecció i els costos entre treballadors fixos i temporals, sobretot en relació a la quantia de la indemnització per extinció de contracte. El problema s’ha vist agreujat recentment per a les empreses de menys de 25 treballadors, quan el Govern va eliminar fa uns dies i sense pactar-ho amb els agents socials, l’aportació del FOGASA en cas d’acomiadament objectiu a partir de 2014”. De fet, l’informe de l’OCDE també indica que “España sigue siendo uno de los países de la OCDE con las indemnizaciones obligatorias por extinción de contrato más generosas”, i per tant, “considerem que l’actuació del Govern en aquest punt no és coherent si no s’acompanya d’una reducció de la indemnització per acomiadament objectiu procedent.”

En relació al problema de seguretat jurídica, cal tenir present que s’està extenent entre la pràctica judicial una interpretació de la Reforma Laboral que dificulta l’objectiu del Govern de modernització i adaptació de les condicions de treball a les circumstàncies del moment, quan un conveni finalitza la seva vigència, ja que els primers pronunciaments judicials són partidaris del manteniment de les condicions laborals d’un conveni vençut mentre no hi hagi acord per renovar-lo. “Caldrà esperar, però, a conèixer la interpretació que pugui fer-ne el Tribunal Suprem sobre els casos de finalització de la ultraactivitat, així com la sentència que resolgui el recurs d’insconstitucionalitat que en el seu dia es va presentar davant del Tribunal Constitucional.”

Redacció / Foto: Arxiu