Martorell perd opcions per acollir la planta de bateries de Volkswagen

Imprimeix

El municipi valencià de Sagunt és el que té més possibilitats d’instal·lar la gigafactoria

La localitat de Sagunt (València) és la que té més possibilitats d'albergar la gigafactoria de bateries per a cotxes elèctrics que el grup Volkswagen planeja construir a Espanya, i a la qual optaven també Aragó, Extremadura i Catalunya. Segons fonts del consorci alemany i de Seat, la filial espanyola de Volkswagen, el grup encara no ha pres una decisió oficial, encara que ja fa setmanes que tots els indicis apunten cap a Sagunt com la favorita per quedar-se amb la planta de bateries.

1608631245 341786 1608635889 rrss normal

De fet, la Generalitat ha aprovat el projecte d'expropiació per disposar 5,6 milions de m2 de sòl industrial a Parc Sagunt II, a Sagunt, per atreure noves companyies logístiques i industrials que requereixin de grans dimensions, com la megafactoria de bateries de Volkswagen. Aquesta és la zona en la qual el grup Volkswagen hauria decidit ja situar la seva gran fàbrica de bateries, encara que ni la multinacional, ni la Generalitat ni l'Ajuntament de Sagunt s'han pronunciat sobre aquest tema.

Aquesta gigafactoria de bateries suposaria una inversió de 3.000 milions d'euros, generaria al final d'aquesta dècada al voltant de 3.500 llocs de treball i se situaria a Sagunt després d'haver-se descartat, per part de Volkswagen, altres localitzacions a Espanya.

5da857fd0ce69407588b458a seat para la fabrica de martorell por el conflicto en cataluna

La gigafactoria és un element clau en el projecte d'electrificació que el Grup Volkswagen ha dissenyat per a les seves instal·lacions a Espanya i que preveu la fabricació a partir de 2025 de 500.000 vehicles elèctrics l'any a la planta de Martorell i de 300.000 més a la de Pamplona.

La decisió final sobre la ubicació de la gigafactoria hauria de passar pel Consell de Supervisió del Grup Volkswagen, que ha debatut ja en altres ocasions sobre les opcions que hi havia sobre la taula. Aquest òrgan té previst reunir-se el proper 3 de març, encara que, de moment, aquest punt no es troba en l'ordre del dia, segons han dit fonts coneixedores.

ximo

Sagunt competeix per albergar aquesta planta de bateries amb Aragó, Extremadura i Catalunya, encara que l'opció de la comunitat catalana ja va ser la primera a desestimar-se fa uns mesos. Alguns dels punts forts de la candidatura de Sagunt són el fet de tractar-se d'una zona industrial i situada en un lloc estratègic, no gaire lluny de Martorell. Aquesta fàbrica de bateries seria la tercera del grup VW a Europa, que preveu comptar amb sis a finals de 2020.

Seat ajornada la presentació del pla industrial de futur

La direcció de Seat ha ajornat fins d'aquí a uns quinze dies la presentació als sindicats dels detalls del pla industrial de futur de la companyia, enfocat en una transició cap al cotxe elèctric que està provocant incertesa en la plantilla pel seu impacte en l'ocupació. La companyia ha informat d'aquesta iniciativa durant la tercera reunió de negociació del nou conveni col·lectiu, que també ha servit perquè els sindicats lliuressin les seves plataformes a la direcció.

En l'última reunió, la direcció va obrir la porta a una retallada de l'ocupació per l'excedent de mà d'obra que s'estima comporta la fabricació del vehicle elèctric, que es calcula requereix un 30% menys d'hores de treball que el de combustió.

seat homes treballant

Aquest dimecres no s'ha tornat a tractar aquesta qüestió i l'empresa ha portat a la taula un pla amb un calendari i amb els cinc pilars clau que es tractaran en les següents reunions “amb l'objectiu d'aconseguir un acord el més satisfactori possible per a totes dues parts”, segons fonts de Seat.

A més del pla de transformació al cotxe elèctric, que s'abordarà en la propera reunió, està previst que es parli de la vigència del conveni col·lectiu, l'organització del treball centrat en la productivitat i la flexibilitat laboral, les condicions econòmiques i la formació.

En la primera reunió, a més de l'afectació en l'ocupació de la fabricació massiva de vehicles elèctrics, la direcció va plantejar una congelació de les taules salarials per 2021, la qual cosa implica que no s'aplicaria la pujada de l'IPC, i un increment de dies de jornada laboral individual anual. El conveni col·lectiu de Seat, que afecta uns 15.000 treballadors, és el més important de la indústria automobilística espanyola.

Redacció / Fotos: dfsfdsfds