Seat decideix cancel·lar l’ERTO a finals de maig

Imprimeix

S’ha pres per augmentar el ritme de producció de vehicles

Seat va comunicar ahir dijous als sindicats que el proper 30 de maig, és a dir, un mes abans del previst, cancel·larà l'ERTO que va posar en marxa a mitjans gener, una decisió que ha pres per augmentar el ritme de producció de vehicles.

Fonts de Seat han explicat que aquesta decisió, celebrada pels principals sindicats de la planta, permetrà afegir un torn de producció en la línia 2, la que produeix el Cupra Formentor i el Seat León, i treballar també a l'agost en aquesta línia per maximitzar la capacitat de producció de la planta de Martorell.

treballadors seat erto

Aquest ERTO, que s'aixecarà abans del previst a la fàbrica de Martorell i en les instal·lacions de la Zona Franca, si bé es mantindrà a Seat Components, es va començar a aplicar a mitjan gener per fer front a la restricció a tot el món del subministrament de semiconductors, un component clau dels xips integrats en els circuits electrònics de determinats vehicles.

Seat ja va dir en anunciar aquest ERTO que preveia recuperar al llarg de l'any el volum de producció de vehicles perdut per la falta de semiconductors i, encara que la crisi d'aquests components no està ni molt menys resolta, ha optat per augmentar el ritme de fabricació de vehicles.

Segons fonts sindicals, es passarà dels 2.095 vehicles al dia produïts ara a un total de 2.260 una vegada es cancel·li l'ERTO, gràcies bàsicament a l'augment d'un torn -de dos a tres- en la línia de León i del Cupra Formentor.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero (UGT), ha explicat que l'ERTO afectava actualment unes noranta persones en la planta de Martorell i a unes 50 a Zona Franca, mentre que a Seat Components ha comportat dies de tancament.No obstant això, la crisi de semiconductors no ha obligat a paralitzar cap dia la planta de Martorell, si bé Carnero ha assegurat que el risc d'haver de fer aturades per aquest problema de subministrament encara existeix, i estima que s'han deixat de fabricar uns 24.000 vehicles durant aquest ERTO. Carnero ha celebrat “l'aposta forta i arriscada” de l'empresa per intentar recuperar part de la producció perduda, especialment la del Seat León, i ha dit que per això s'intentarà treballar tots els caps de setmana de juny -hi ha set torns addicionals de producció prevists en la línia 1, la que produeix l'Ibiza i l'Arona, i sis en la 2, la del León-.

16460

A mitjan gener, ambdues parts van acordar que, del total d'una plantilla de 15.000 treballadors, l'ERTO deixaria a casa entre el 18 de gener i el 30 de juny proper a un màxim de 550 empleats, uns 400 en la factoria de Martorell i altres 150 de les instal·lacions de Barcelona, i finalment l'ERTO es resoldrà abans, excepte al centre de Seat Components.

Encara que Seat no fa estimacions oficials sobre xifres de producció previstes per aquest any i es limita a mostrar-se “cauta” i a subratllar que el 2021 caldrà tenir “flexibibilitat per adaptar-se a un escenari volàtil”, Carnero creu que aquest any es pot aconseguir el volum de fabricació previst, entorn dels 500.000 vehicles.

“Farem tot l'esforç per recuperar tota la producció de tal manera que no tinguem a la fi d'any nombres negatius”, ha dit Carnero, en al·lusió a la necessitat que Seat acabi 2021 en beneficis.

Per la seva banda, fonts de Seat admeten que els primers mesos de l'any han estat difícils pels efectes de la covid-19 i l'escassetat global de semiconductors, però destaquen que tant Seat com Cupra expliquen “amb una demanda molt forta i, per aquesta raó, és necessari incrementar la capacitat de producció per compensar els vehicles no fabricats.”

La restricció a tot el món del subministrament de semiconductors és conseqüència de la crisi per la pandèmia de la Covid-19, que va provocar una aturada en la indústria de l'automoció i va portar als principals fabricants de semiconductors a reassignar producció a altres sectors, com l'electrònica de consum.

En un comunicat, tant UGT com CCOO han titllat de “positiu” el final de l'ERTO, i han demanat que si s'ha de desconvocar algun dia de producció de juny aquests dies tinguin un tracte excepcional.

Redacció / Fotos: Arxiu