Sindicats i direcció de Seat negocien recuperar la producció a l’agost

Imprimeix

La companyia automobilística segueix “avaluant” la situació actual, tant la disponibilitat dels semiconductors com l'estat del mercat, la reactivació del qual depèn en gran part de l'avanç de la vacunació contra la Covid-19

Els sindicats i la direcció de Seat ultimen un acord perquè la fàbrica de Martorell obri l'agost vinent i treballi més caps de setmana per recuperar part de la producció perduda des de principis d'any per la falta de xips, i facilitar així la tornada als beneficis de la companyia.

sindicats direccio seat 2

El president del comitè d'empresa, Matías Carnero (UGT), ha assegurat que estan en converses molt avançades perquè la línia del León i el Formentor pugui treballar a dos torns a l'agost, i s'ha mostrat confiat en les possibilitats de la firma de tornar als números negres “sempre que es pugui recuperar la producció.” “Seat no es pot permetre el luxe de tenir pèrdues operatives dos anys seguits”, ha advertit Carnero.

La pandèmia va impactar de ple en el compte de resultats de Seat, que va frenar la seva tendència positiva dels últims anys i va tancar el 2020 amb unes pèrdues de 194 milions d'euros, enfront dels 346 milions de beneficis del 2019, encara que la companyia ja ha avançat que compta amb tornar als guanys el 2021.

3812346

Fonts de l'empresa han destacat, per la seva banda, que existeix la voluntat de “fer tot el possible” per recuperar la producció perduda, fins i tot treballant a l'agost en la línia del León i del Formentor, malgrat que aquesta decisió encara no està presa. Així, la companyia segueix “avaluant” la situació actual, tant la disponibilitat dels semiconductors com l'estat del mercat, la reactivació del qual depèn en gran part de l'avanç de la vacunació contra la COVID-19.

Carnero ha assenyalat que els problemes de proveïment d'aquests semiconductors -una dificultat que encara tot el sector automobilístic a Europa- pot acabar per reduir en 32.000 cotxes la producció del model León entre el gener i el maig, mes en el qual està previst que finalitzi l'ERTO (expedient de regulació temporal d'ocupació) que està ara en marxa.

“Quan es retiri l'ERTO, cosa que està previst que passi a finals de maig, haurem perdut 32.000 cotxes del León perquè hem suprimit un torn des del gener. Ara volem negociar la possibilitat de treballar a l'agost i caps de setmana -segurament després de l'agost- per recuperar una part d'aquesta producció perduda”, ha explicat Carnero. El president del comitè i dirigent de la UGT de Catalunya creu que la representació de la plantilla podrà arribar a un acord “en breu” amb la direcció en relació a aquestes mesures de flexibilitat, malgrat admetre que planeja la gran incògnita dels xips. En aquesta línia, ha subratllat: “Ens arriscarem a convocar el corredor de vacances sense garanties, sense la certesa al cent per cent que tindrem aquestes peces.”

Els semiconductors són microxips que procedeixen de països asiàtics i la pandèmia ha afectat els seus fluxos de comercialització, ja que els productors prefereixen assortir el sector tecnològic perjudicant el de l'automoció.

Carnero ha avançat que aquesta mateixa setmana es començaran a demanar voluntaris entre la plantilla per treballar a l'agost, tal com estableix el conveni col·lectiu que ha de fer-se en primer lloc. El president del comitè creu que, si es recupera part de la producció, Martorell podria arribar a assemblar 500.000 cotxes aquest any, enfront dels 350.850 del 2020, i podria igualar les xifres del 2019.

sindicats direcco seat 3

El sindicalista és conscient que, a més dels problemes amb aquests xips, la gran incògnita que penja sobre el sector de l'automoció és com reaccionarà el mercat en els propers mesos, la qual cosa està directament vinculada a l'evolució de la campanya de vacunació, d'una banda, i a les xifres de desocupació, per l'altra.

“El mercat anglès i el francès estan ara mateix tancats, l'espanyol no acaba de tirar. Tampoc sabem exactament quines perspectives hi ha amb els ERTOs, i si hi hauran molts acomiadaments”, ha assenyalat, per augurar a continuació que tenim davant nostre uns 'mesos convulsos'.

Distincions

El grup editorial Luike Iberoamericana de Revistes ha atorgat a Seat quatre Estrelles Luike del Motor 2021 en reconeixement a les seves vendes, la seva responsabilitat social corporativa i el seu equip de comunicació. Seat ha estat distingida amb el premi a la marca de major venda total a Espanya durant l'any 2020, mentre que la quarta generació del Seat León ha rebut el guardó al vehicle compacte de major venda a particulars durant el passat exercici.

cq5dam.thumbnail.750.420

Així mateix, també va obtenir dos destacats reconeixements: al Millor Projecte de RSC/Mecenatge per la seva acció “Reinvenció en temps de pandèmia: de produir cotxes a produir respiradors d'emergència”, i el premi “José Gómez Mar” atorgat al departament de Comunicació de SEAT Espanya com a Millor Equip de Comunicació de l'automòbil, un guardó concedit per quarta vegada, gràcies als vots dels professionals de la informació del motor al nostre país.

Redacció / Fotos: Seat-Arxiu