El sector agroalimentari baixllobregatí es va aplegar a Castelldefels

Imprimeix

L’objectiu del programa ha estat donar suport a la indústria alimentària i detectar les necessitats i les inquietuds que té el sector

Aquesta setmana es va celebrar la segona edició del Sector Agroalimentari al Baix Llobregat, emmarcada en el projecte Promoure l’Ocupació a la Indústria Local-Fase 2 on hi participen els ajuntaments de la comarca, coordinat pel Consell Comarcal del Baix Llobregat i subvencionat per la Diputació de Barcelona. L’objectiu del programa ha estat, d’una banda,  donar suport a la sector de la indústria alimentària mitjançant els ajuts a la contractació de les persones que s’han format a mida de les necessitats detectades en el sector; i d’altra banda, detectar les necessitats i les inquietuds que té el sector, i al mateix temps, intentar donar resposta a les mateixes.

José Ángel Cárcelen, director de l’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’AMB, va manifestar que el sector agroalimentari és un dels sectors estratègics i motors a la comarca, ja que totes les baules de la cadena agroalimentària es troben presents al territori: productors, indústria, distribució, restauració i comerç. També va destacar el paper que juguen en la dinamització del sector, entitats com el Parc Agrari del Baix Llobregat o el Consorci de Turisme del Baix Llobregat, i la seva contribució amb l’elaboració de programes com Sabors de l’Horta, Mercat de Pagès, Guia de restauració, entre d’altres.

agrari.2

Presentació

La primera part de l’acte va consistir en la presentació, per primera vegada, de l’estudi ”La dimensió económica del sistema alimentari a l’àrea metropolitana de Barcelona: abast, reptes i oportunitats”, elaborat per l’Institut Cerdà segons l’encàrrec de l’AMB.  Els assistents van poder visualitzar una diagnosi clara i actual de la situació del sector en la seva vessant econòmica, identificant els trets fonamentals de cadascuna de les peces de la cadena, i també, quines seran les línies estratègiques a desenvolupar en un futur immediat.

L’agroalimentació és el segon sector industrial a Catalunya i el primer en volum de negoci i l’ocupació.  És un sector en permanent innovació tant en productes com a processos, i uns dels motors d’aquesta transformació és la incorporació de la salut i la logística alimentària. L’estudi,  vol donar llum a un  sector que ha demostrat una  alta capacitat de resiliència davant la crisi i que actualment garanteix  l’aprovisionament d’aliments a més de 3 milions d’habitants de l’àrea metropolitana de Barcelona i que cobreix una demanda turística de 17 milions d’àpats anualment.

agrarai 3

Sis actuacions

L’estudi proposa treballar en sis àmbits estratègics d’actuació: La sostenibilitat de l’agricultura i espais agraris on s’aposta per l’optimització  dels espais agraris, de l’ús del sòl agrícola i per una producció agrícola sostenible i accessible.

El segon eix de treball és la Transferència Tecnològica: poder posar la tecnologia al servei de la indústria transferint capacitats tecnològiques a un major nombre d’empreses alimentàries.

El tercer àmbit està centrat en la Connectivitat Internacional on es pretén promoure el desenvolupament de l’AMB com a plataforma logística internacional i de consum.

L’evolució del petit comerç i la facilitació de la multicanalitat és la proposta del quart eix estratègic on es proposa la distribució de proximitat adaptada a la multicanalitat: com poden afectar el canvi d’hàbits de consum, especialment la compra on-line, en la distribució de la darrera milla. Aquest canvi també implicarà innovar i incrementar la competitivitat en el petit comerç.

La Producció i Consum segurs i responsables és el contingut del cinquè àmbit de treball. Aspectes com el malbaratament d’aliments i el consum responsable, la sensibilització de com l’alimentació pot incidir en la nostra salut o la seguretat alimentària al llarg de tota la cadena alimentària, són aspectes que caldrà treballar.

El darrer eix fa referència al Turisme i a la Gastronomia on es proposa potenciar la gastronomia catalana com a font d’avantatge competitiva al turisme.


L’estudi ens proporciona un punt de partida basat en una anàlisi del sector en la seva globalitat, deixant entreveure sinergies entre les diferents baules de la cadena, mostrant les fortaleses actuals i possibles oportunitats a treballar i proposant accions que ja han estat iniciades.

La segona part de l’acte va ser un cafè networking, on els i les assistents van poder estar en contacte amb empreses del sector alimentari, tant productors, com indústria o restauració.

Redacció / Fotos: Consell Comarcal