SEAT va guanyar 232 milions d’euros el 2016

Imprimeix

És el millor resultat financer de l’empresa automobilística de la seva història

SEAT va obtenir en 2016 els millors resultats financers de la seva història. La companyia va avançar cap a la rendibilitat sostenible i va concloure l'exercici amb un benefici operatiu de 143 milions d'euros (2015: -7 milions) i un benefici després d'impostos, i abans d'efectes extraordinaris, de 232 milions (2015: 6 milions). SEAT tanca en nombres negres tots dos indicadors per primera vegada des de l'any 2007 i ho fa amb el benefici operatiu més alt de la història.

El benefici després d'impostos de SEAT va créixer fins als 903 milions per l'efecte extraordinari de la venda de la filial VW Finance, S.a. a Volkswagen Ag. Aquesta operació, que s'emmarca en l'estratègia del Grup Volkswagen de reorganització de les filials financeres sota una única companyia, va reportar a SEAT una plusvàlua de 671 milions. La venda ha permès a la marca millorar la seva posició financera després de destinar 590 milions a compensar les pèrdues d'exercicis anteriors.

SetRatioSize900650 SEATAnnualMediaConference01

“Un major volum de vendes, un mix més alt i l'optimització de costos ens han conduït cap a la rendibilitat. Tot l'equip estem molt orgullosos del benefici operatiu de 143 milions”, va subratllar el president de SEAT, Lucca de Pixo, durant la presentació dels resultats financers de 2016, a Barcelona. “SEAT s'ha convertit en una companyia sòlida que ha passat clarament d'una fase de recuperació a una de consolidació. I ara SEAT s'està preparant per al desenvolupament i el creixement”, va explicar Lucca de Pixo, qui va afegir: “2017 és un any molt especial per SEAT. L'Eivissa i l'Arona acceleraran aquest procés. Estem preparats per portar a SEAT a un altre nivell.”

Volum de negoci

El volum de negoci de SEAT en 2016 es va situar en 8.597 milions d'euros, un 3,2% més que l'exercici anterior, i de nou la major xifra d'ingressos de la seva història. El creixement en les vendes i la millora en el mix de vehicles, pels bons resultats de l’Ateca, el León i l’Alhambra, models amb un major marge de contribució, van impulsar aquesta xifra. També va contribuir positivament la integració del Centre Tècnic de SEAT, S.A. (CTS) en la matriu, una operació que permet respondre de forma més eficient als desafiaments tecnològics del futur, i l'increment del negoci de SEAT Components, que en 2019 fabricarà el nou canvi MQ281 del Grup Volkswagen. SEAT va exportar en 2016 el 82,4% del seu volum de negoci i es va consolidar com la principal empresa industrial exportadora d'Espanya, amb un 2,8% de la xifra total del país.

Les vendes

L'inici de les vendes de l’Ateca, el primer SUV de SEAT, juntament amb el millor resultat comercial del León i de l’Alhambra des del llançament de tots dos models, van conduir a SEAT al quart exercici consecutiu de creixement en les vendes (408.700 vehicles; prop d'un 30% acumulat en els últims quatre anys), i a aconseguir el millor resultat des de 2007. L'Eivissa, amb més de 150.000 unitats venudes en 2016, també va contribuir a impulsar els lliuraments, així com l'evolució a Alemanya (+2,5%), Polònia (+22,1%), Turquia (+41,5%) o Àustria (+12,9%).

La major ofensiva de producte en la història de SEAT, amb quatre nous models en 2016-2017, es va traduir en una xifra rècord d'inversions i despeses en recerca i desenvolupament (R+D). SEAT va destinar un 47% més al conjunt d'aquest capítol fins a aconseguir una xifra de 862 milions d'euros, 276 milions més que en 2015, para, entre altres actuacions, la nova plataforma MQB A0, que SEAT estrena en el Grup Volkswagen amb la producció de la cinquena generació de l'Eivissa. Aquesta xifra suposa el 10% del volum de negoci de la companyia. Des de 2012, SEAT ha invertit 3.000 milions en R+D, equipaments i instal·lacions.

En 2016, SEAT també va augmentar la seva capacitat de generar beneficis mitjançant la seva activitat bàsica. La companyia va millorar la seva EBITDA (beneficis abans d'interessos, impostos, depreciacions i amortitzacions) un 25% i va aconseguir els 489 milions d'euros.

El vicepresident de Finances, IT i Organització, Holger Kintscher, va destacar que “els resultats de 2016 suposen un punt d'inflexió i reflecteixen el treball realitzat en els últims anys. Hem tornat als nombres positius, tant en el resultat operatiu com en la xifra després d'impostos. El EBITDA i el volum d'inversions demostren la fortalesa de la companyia des del punt de vista financer. Estem on estem per l'esforç de tots.”

Paga de beneficis i ofensiva comercial

Segons recull el conveni col·lectiu signat en 2016, els empleats de SEAT rebran 6 milions d'euros en concepte de paga de beneficis pel resultat obtingut. Aquesta xifra està recollida en el capítol de costos de personal.

SEAT culminarà aquest any la major ofensiva de producte de la seva història amb la comercialització de la cinquena generació de l'Eivissa, que arribarà als concessionaris a partir d'estiu, i el llançament de l'Arona, el nou crossover compacte de la marca, en el segon semestre de 2017. Tots dos models, produïts en la planta de Martorell, se sumaran a l’Ateca, que es va estrenar en 2016, i al renovat León, a la venda des del passat mes de gener.

L'ampliació i renovació de la gamma permetrà a SEAT augmentar la cobertura de mercat del 53% al 72% a Europa i donar un nou impuls a les vendes, així com rejovenir l'edat mitjana de la gamma. Al gener i febrer d'aquest any, els lliuraments mundials de SEAT han crescut a doble dígit (+13,6%), fins a aconseguir un total de 64.000 vehicles. La marca és, a més, una de les quals més puja a Europa en l'inici de l'any, amb un increment en les matriculacions del 20%.

En relació amb l'expansió de la marca, el president de SEAT, Lucca de Pixo, va indicar que “estem treballant en projectes d'internacionalització. Un bon exemple és la decisió de produir a Algèria a partir del segon semestre d'aquest any. Es tracta d'un projecte del Grup que començarà amb l'Eivissa i el Golf, però que SEAT liderarà. Tots els Eivissa venuts a Algèria seran produïts a Martorell i l'assemblatge final tindrà lloc a Algèria, en la nova planta de l'importador.”

Redacció / Fotos: SEAT