Presenten el balanç a Sant Feliu de la campanya ‘Fas 5 anys.Tria un llibre’

Imprimeix

Els consellers de Cultura i Educació van visitar les aules de primària de l’escola Arquitecte Gaudí

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, i el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, van presentar a Sant Feliu de Llobregat el balanç de la setena edició de la campanya ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’. La campanya, que impulsa el Gremi de Llibreters amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals, forma part de les mesures incloses en el Pla Nacional de Lectura del Govern de Catalunya i vol estimular els hàbits lectors dels infants de sis anys, així com el descobriment de les llibreries com a espais de proximitat que fan accessible la cultura a capes àmplies de la població catalana.

Fi asFeXoAA MEV

Els consellers Garriga i Gonzàlez-Cambray van visitar les aules de primària de l’escola Arquitecte Gaudí de Sant Feliu de Llobregat, on al llarg del matí van realitzar diverses activitats participatives a l’entorn del llibre, i després, van presentar les dades de la campanya 2022, a la biblioteca escolar.

Fi atmOXkAEBhMw

Fi asFdWQAIvMIw

Fi atmVWAAsXB4w

Els consellers van destacar que les dades de tancament de ‘Fas 6 anys. Tria un llibre’ són les més positives des que es va desenvolupar per primer cop, el 2016. Per al conjunt de Catalunya, aquest 2022 hi han participat 39.291 infants de 6 anys de 73.942 censats, xifra que representa que un 53,14% dels nens i nenes d’aquesta edat han bescanviat el seu targetó. És la dada més alta des que es va iniciar la campanya, l’any 2016, i supera el percentatge d’infants participants en l’edició del 2021, que va ser de 50,8%. Cal tenir en compte que el 2016 van adquirir un llibre un 38,3% dels infants censats.

5be072a0 6905 46f2 af7e b20b43ad314c

Garriga va destacar que “aquesta campanya busca que les noves generacions s’acostumin a entrar a les llibreries, i que les vegin com els centres culturals de proximitat que són”. “Durant els últims anys hem observat, a més, que la gran majoria de nens i nenes que descanvien el targetó del ‘Fas 6 anys, tria un llibre’ escullen llibres en català. Enguany el 72% de la canalla ha comprat títols en la nostra llengua. I això és important, en la línia del foment del català que estem treballant com a Govern”, va subratllatr la consellera de Cultura.

Garriga també va agrair la feina i els esforços del Gremi de Llibreters, el d’Editors i de l’Associació d’Editors en Llengua Catalana, i va dir que és “un bon exemple de col·laboració entre administracions, però també entre el sector públic i el privat, i de feina conjunta entre el Departament d’Educació i el de Cultura.”

Fi IPEHXgAA84Ab

El conseller d’Educació va remarcar que “l’assoliment de la competència lectora és una prioritat en tots els nivells de l’escolaritat i en totes les àrees curriculars. Ara bé, no ens conformem amb això. El Servei Educatiu català pretén que, més enllà d’assolir la competència, els infants i adolescents adquireixin el gust per la lectura”, i va afegir que “d’aquí la importància de programes com aquest, que els permet triar un llibre.”

En números

En conjunt, s’han venut un total de 5.923 títols de 400 editorials. A més, la principal llengua triada pels infants és el català, amb unes vendes que representen quasi un 72% dels llibres adquirits. La xifra, a més, se situa per damunt del percentatge mitjà de vendes anuals de llibres infantils i juvenils en català, que està entorn del 65%.

Fi asFdWQAE8H r

L’any 2022 també ha crescut lleugerament el nombre de llibreries participants en la campanya –de 457 el 2021 a 462 enguany, amb una important concentració d’establiments a Barcelona. En concret, 321 de les llibreries participants en la campanya aquest 2022 se situen en aquesta demarcació; 57 són a Girona; 50 a Tarragona i 34 a Lleida. És important destacar, a més, que el nombre de llibreries participants en la campanya ha anat augmentant any rere any i s’ha duplicat amb relació a la primera edició del 2016, quan van ser 200 les llibreries que s’hi van adherir. Pel que fa a la tipologia de llibreries amb major índex de bescanvis del targetó, enguany les llibreries independents acumulen més vendes (61,2%) que les cadenes (38,8%). El percentatge també suposa un increment de les vendes a llibreries independents xifrat quasi 2 punts percentuals, ja que el 2021 les llibreries independents van bescanviar un 59,4% dels targetons.

Fi IPE1XkAA4QrD

Pel que fa al nombre d’infants que han participat en la campanya per demarcacions, Barcelona se situa al capdavant, amb un 54,4% dels infants censats; segueix Lleida amb un 53% dels infants, i una mica per sota se situa el percentatge d’infants de Tarragona i Girona que han adquirit un llibre, amb un 49,6% i un 48,1% del total de nens i nenes que hi viuen, respectivament. En canvi, per comarques destaca, per una banda, el Pallars Jussà, a Lleida, on 64 dels 91 infants censats (un 70,3%) i per l’altra el Pla de l’Estany, a Girona, on 238 dels 351 infants censats (un 67,8%) han comprat un llibre a través de la campanya.

Redacció / Foto: Dep. Cultura-Dep. Educació