“Estem davant del pitjor desastre que han viscut les nostres generacions”

Francesc Vilà és el president d'ecoceutics des de 2005. Resident al Papiol és el responsable titular de la Farmàcia Vilà de Viladecans des de fa 24 anys. Vilà és Llicenciat en Farmàcia i compta amb un màster en Gestió integral de l'oficina de farmàcia. A més, ha realitzat cursos sobre diabetis, ictus i tabaquisme, així com altres centrats en els recursos humans i la gestió d'equips, i ha estat a la junta del Col·legi de farmacèutics de Barcelona i ha col·laborat en plans d'educació alimentaria a escoles de Viladecans. Actualment, col·labora en plans de formació relacionats amb la diabetis i la hipertensió amb els casals d'avis del municipi baixllobregatí. 

Francesc Vilà

Les farmàcies és un dels col·lectius que està en primera línia de foc. Com estan afrontant aquesta situació sobre el terreny?

Jo diria que en un primer moment ho vam afrontar amb les pors i els dubtes que genera una crisi sanitària d’aquestes magnituds. Però amb el pas dels dies, a mesura que teníem més informació i anàvem coneixent millor el comportament del coronavirus, hem pogut resoldre dubtes, facilitar informació i aportar solucions als pacients. Així la clau ha estat disposar de la informació adequada en cada moment, perquè la manera de combatre la por és amb el coneixement.

Quina afectació ha tingut la crisi sanitària a les farmàcies des que va començar?

En primer lloc,  com he dit abans, les pors i els dubtes sobre quelcom desconegut ens afecta a tots i totes. Així doncs, el primer ha estat gestionar aquest estat emocional dels equips i, posteriorment , abordar-ho amb els pacients.

En segon lloc, l´afectació a nivell d´organització dels equips de les farmàcies. Hem hagut de crear torns de treball per procurar preservar la farmàcia oberta amb la mínima afectació pels pacients. Perquè som conscients de la importància de la nostra labor sanitària.

En tercer lloc, gestionar una càrrega de feina, com altres professionals sanitaris, amb un nivell d´ansietat i estrès considerable. I per últim, assumir molts canvis i processos nous que afecten, com la recepta electrònica, per tal de descongestionar i evitar col·lapses en els centres d´atenció primària.

Com veu l'actitud dels pacients/clients envers vostès quan arriben a la farmàcia?

Els pacients arriben amb un estat d´ansietat i estrès fruit de la por que genera quelcom desconegut. Busquen en els professionals de la farmàcia respostes i solucions perquè ens tenen confiança, i confien en nosaltres perquè  tenim coneixement i som propers, és a dir, estem acostumats a parlar-los en el llenguatge que ells entenen, i els hi dediquem el temps que faci falta.

Els pacients/clients demanen molta informació sobre la COVID-19?

Els pacients pateixen una ‘infoxicació’ tremenda amb la quantitat d´informació que reben a través de les xarxes socials sobre el coronavirus. Pràcticament s´ha convertit en “monotema” i òbviament les persones tenen una sobresaturació, i jo crec que busquen que nosaltres, els farmacèutics, els clarifiquem tota aquesta informació, i els aportem solucions que els  tranquil·litzin una mica. 

Amb quins problemes s'han trobat amb la COVID-19 des del punt de vista farmacèutic?

Estem davant del pitjor desastre que han viscut les nostres generacions. Per tant, els problemes que anem trobant són múltiples i d´una dimensió mai coneguda per les farmàcies: la gestió del desconegut, recopilar informació contrastada, la gestió burocràtica de les modificacions de la recepta electrònica, absorbir part de la motxilla emocional dels pacients, improvisar recursos,  portar productes de primera necessitat a casa de persones de risc, gestionar l´atenció de pacients amb simptomatologia de coronavirus, la manca de material essencial per la protecció com són mascaretes, guants, gels hidroalcohòlics...

ecoyfede

Pensa que el Govern Estatal o la Generalitat ha protegit i ha tingut cura del sector farmacèutic amb l'arribada de la crisi sanitària?

Crec que haguessin pogut fer més del que han fet. Per una banda, perquè han de ser coneixedors i conscients que les farmàcies som receptors de pacients amb simptomatologia de coronavirus que demanen i necessiten consell, haurien d´haver facilitat material de protecció a les farmàcies com establiments sanitaris essencials.

Per altra banda, els ha faltat empatia i reconeixement per la nostra labor sanitària, tenint en compte la feina de descongestió dels CAPS que estem fent.

Molts ciutadans i ciutadanes s'han queixat que els preus de les mascaretes i dels hidrogels ha pujat molt de preu. Què ha de dir al respecte?

És veritat que els preus d´aquests productes han pujat molt, i es deu bàsicament a tres factors. El primer, l´alta demanda que de sobte es produeix a escala mundial. El segon motiu es deu perquè la fabricació d´aquests productes està molt centrada en un país que va ser el primer afectat d´aquesta pandèmia, i va aturar una part important de la seva producció. En tercer lloc, perquè han aparegut els oportunistes que volen aprofitar, com sempre passa, l´ocasió per obtenir grans guanys.

Sobre els dos primers factors nosaltres no podem intervenir ni actuar perquè no depèn de nosaltres, però sobre el tercer sí. Per això no hem entrat al joc del mercadeig, ni la immensa majoria de farmacèutics, i només quan hem pogut garantir des d´ecoceutics un preu que hem considerat just, hem adquirit aquests productes per posar-los a disposició dels pacients, com els tenim actualment.

Parli’m de la distribució de mascaretes a través de les farmàcies a partir del 20 d'abril. Com ho veu? Quins problemes o beneficis pot haver-hi?

Que es facilitin les mascaretes a la població a mi em sembla bé, perquè penso que seria una de les mesures importants per reduir el coronavirus. És a dir, si tothom portés mascareta ningú tindria capacitat d´infectar a altres persones. Que es faci des de les farmàcies també em sembla bé, perquè som establiments sanitaris amb professionals qualificats que arribem al 95% de la població en menys de 5 minuts.

El problema pot ser l´allau de persones que vagin a les farmàcies el dia 20 d´abril i les  col·lapsin.

El benefici és que els representants polítics en l´àmbit de la salut vegin l´oportunitat que té el sistema públic de salut amb els professionals de la farmàcia, per exemple, per fer test de coronavirus o vacunacions massives.

image003 vila

Quina valoració fa de la iniciativa #JoEmQuedoALaFarmacia?

Crec que ha estat una iniciativa molt positiva i encertada per part d´ecoceutics. Ha tingut una gran acollida per part dels equips de les farmàcies perquè  ha cobert unes necessitats que teníem les farmàcies: ser reconegudes, compartir iniciatives,  tenir tota la informació contrastada i organitzada a la web www.joemquedoaalfarmacia.com i, en definitiva, de sentir-se acompanyat en aquests moments tan durs.

Hi ha altres farmàcies que no siguin de la xarxa ecoceutics que s'han afegit a aquesta iniciativa?

Si, perquè és una iniciativa dirigida a totes les farmàcies, perquè les necessitats i expectatives que cobreix aquesta iniciativa són comuns.

 

Redacció / Fotos: Ecoceutics-L'Economic