La resta, fins a un total de gairebé dos quilòmetres, es realitza mitjançant pantalles, de les quals ja s'han col·locat el 80%
Adif avança en una de les actuacions més rellevants del pla Transformem Rodalies, les obres d'integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat, en les quals ha iniciat l'excavació en mina -sota terra- del futur túnel. El sector en mina té una longitud de 654 metres, dels 1.970 metres del total del tram integrat. La resta es realitza mitjançant pantalles -sobre les quals posteriorment es construeix la llosa de cobertura-, de les quals ja s'han executat 850 metres. Per a això, s'han col·locat ja el 80% de les unitats previstes: 2.150 pilotis d'un total de 2.700 unitats.
En aquesta fase de les obres s'excavaran 67.000 m³ de terres i s'utilitzaran 7.800 m³ de formigó projectat amb fibres i 19.965 m cintres per al sosteniment; a més, s'executaran 13.188 m de micropilotes, a més d'altres 12.800 m³ de formigó i 29.079 kg d'acer.
Procés constructiu
El túnel s'ha projectat amb dos sosteniments diferents en funció dels materials, composts per capes de 40 centímetres de formigó projectat, cintres, micropilotes subverticales i ancoratges. Per a l'execució del túnel, en primer lloc, s'excava l'avanç (zona I, en blava en l'esquema procediment constructiu adjunt) i s'executa el seu sosteniment. A continuació, s'excava la part inferior, coneguda com a destrossa (IIa, IIb i III) en tres fases: primer, s'excava la secció IIb (en color taronja en l'esquema) i s'executa l’hastial dret; segon, s'excava la secció IIa (en verd fosc); i, tercer, s'excava la secció III (en verd clar) i s'executa l'hastial esquerre. A continuació, s'executa la solera o sòl del túnel, el revestiment i finalment s'instal·la la via en placa.
Durant tota l'excavació, es controlarà l'evolució de l'execució, tant interiorment -amb la mesura de convergències i seguiment topogràfic-, com exteriorment, amb la instrumentació d'auscultació instal·lada.
Permeabilitat i més espais per al ciutadà
La integració del ferrocarril en el nucli urbà de la capital de la comarca del Baix Llobregat impulsa una de les obres ferroviàries i urbanístiques més rellevants de la transformació de la xarxa ferroviària en l'àrea metropolitana de Barcelona.
Amb un pressupost de més de 120 milions d'euros, l'operació d'integració -que inclou actuacions complementàries, com la construcció d'una nova estació i diverses instal·lacions ferroviàries- materialitzarà la permeabilitat de la infraestructura ferroviària de la línia Sant Vicenç de Calders-Vilafranca-L'Hospitalet de Llobregat entre els dos sectors de la trama urbana, creant nous espais per als ciutadans.
Amb les obres executades fins al moment, ja s'ha incrementat les condicions de seguretat per als veïns i l'explotació ferroviària, en haver-se eliminat l'antic passo a nivell del p.k. 88,906 en una zona amb una elevada densitat de trànsit rodat i de vianants. Amb la futura inauguració de la variant subterrània, a més, es contribuirà a la descarbonització de la ciutat.
Al costat de la construcció d'una nova estació, l'edifici d'accés de la qual quedarà integrat amb el tram soterrat, i amb la urbanització en superfície, el projecte promourà nous esquemes d'explotació de la xarxa ferroviària de proximitat a l'entorn de Barcelona i la seva àrea metropolitana.
Redacció / Fotos: ADIF