El cost de la cistella bàsica metropolitana puja entre un 2 i un12%

Es produeix un trasllat dels costos de la cadena productiva alimentària als preus finals de venda, que acaben assumint els consumidors, on les persones amb les rendes més baixes i les llars més vulnerables en situació d'inseguretat crònica són les més perjudicades

El cost mitjà de la cistella bàsica metropolitana (CBM) amb productes de marca blanca augmenta gairebé a tots els barris del territori metropolità independentment de la rebaixa de l'IVA, del tipus de supermercat i del nivell de renda, segons l'últim informe de la Secció d'Estudis Territorials de l'AMB.

c87aa286 21b8 40ad bcf3 d5ce216d5a33 21 9 aspect ratio default 0

Als supermercats amb preus econòmics, els 22 productes de la CMB passen de 69,32 € a 70,91 €, als supermercats amb preus mitjans, de 69,06 € a 72,19 €, i als establiments amb preus cars augmenta de 78,60 € a 84,73 €. 

El cost mitjà de la CMB amb productes de marca té un comportament antagònic en funció del tipus de supermercat: el preu disminueix lleugerament als establiments econòmics (de 81,02 a 79,75 €) mentre que augmenta en els mitjans i cars (de 90,03 € a 91,48 € i de 99,13 € a 111,19 €, respectivament).

Captura de pantalla 2023 03 27 a las 8.28.15

La reducció als supermercats econòmics pot ser explicada per dues circumstàncies: que el marge per augmentar preus sigui menor i que algunes marques han compensat els encariments de certs productes mantenint els preus, però disminuint-ne les quantitats, una pràctica que s'anomena reduflació (en aquest cas, ous en desenes i paquets de pasta de 400 o 450 g en lloc dels 500 g habituals).

Els resultats principals en relació amb els productes individuals són els següents:

  • Els preus incrementenentre la majoria dels 22 productes analitzats, i l'augment depèn del tipus de supermercat.
  • Els productes que s'han encarit més del 15%són, als supermercats econòmics, les mandarines, la col, la llet, el formatge i l'arròs; als supermercats mitjans, el carbassó, la col, els cigrons cuits, la llet, el formatge, l'arròs, la pasta i l'oli, i als supermercats cars, les taronges, les mandarines, el carbassó, la patata blanca, els cigrons cuits, la llet, el formatge, la mantega, l'arròs i la pasta.
  • Només baixen els preus de productes com els plàtans de Canàries (per l'efecte de la finalització de la crisi del volcà a l'illa de La Palma) i d'alguns productes vegetals afectats per l'estacionalitat.

4b0a1ba3 5403 432a 860c 353453fb0dbb 16 9 discover aspect ratio default 0

Les xifres obtingudes respecte dels grans grups d'aliments experimenten increments importants:

  • En el cas de leshortalisses i la fruita, l'increment de preus es registra únicament als supermercats cars, que és de 0,60 € (1,49%), mentre que als supermercats econòmics i mitjans disminueixen, respectivament, en 2,06 € (-5,36%) 0,87 € (-2,78%).
  • Les proteïnes augmenten 1,65 € (8,45%) als supermercats econòmics,2,88 € (15,34%) als mitjans i 5,90 € (26,84%) als cars
  • Pel que fa als cereals, als supermercats econòmicsel preu augmenta 0,75 € (un 9,93%), als establiments mitjans 0,49 € (un 6,06%) i als cars, 1,82 € (19,14%)
  • L'oli augmenta 0,42 € (9,66%) als supermercats econòmics, 0,77 € (19,30%) als mitjans i 1,82 € (19,14%) als cars.

Redacció / Fotos: Arxiu

© 2021 Grup Baix Media S.L. All Rights Reserved. Designed By La Premsa del Baix